Click photo to go directly to my Facebook.

Wednesday 15 August 2012

RAYA RAYA RAYA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Of course post ni khas untuk muslim tapi those non-muslim nak baca, baca lah, tapi kalau terasa padan muka. Haha jks

Hmmm... kejap je kan puasa dah nak raye -,- kepada yang rasa sama tu mungkin sebab korang tak puasa kot? Sebab aku tak puasa HAHA lol jkjk.. Acah je aku puasa laa (~-.-)~ betul aku puasa ~(-.-~)

Raya mungkin jatuh pada hari Ahad bersamaan dengan tarikh.. aa... entah le malas pulak check calendar :3

Tapi paling best, mula mula sekolah kata cuti start Jumaat, aku macam hmm okay. Tapi bila umum balik cuti start Khamis woah seronok nyee!! Well, even cuti tu cuti ganti haha macam ade orang nak datang, lagi lagi non-muslim dah syok dapat cuti padahal tak pergi mana mana pun. By the way, korang raya mana? Aku raya kat Ipoh, pastu Rawang. Tak balik kampung yang jauh sebab satu, belah bapak aku, nenek dah tak larat nak jalan.. So raya Ipoh je( biasa raya Gelung Pepuyu or Layang-layang ). Belah mak aku pulak rumah biasa balik kat Teluk Senangin penuh dengan barang-barang rumah tengah dalam proses pembinaan ( dekat belakang rumah tu ada tanah satu.. haa kat situ le ).

So di sebabkan penuh, kitorang raya kat Rawang je. Atok belah mak aku ada satu rumah kat Rawang so kitorang semua berkumpul je kat sini time raya :3

Mercun?

Ofcourse laa... apa makna raya tanpa bunyi bising mercun?? Hahaha

Aku ada beli mercun, mercun ketupat dalam 16 dengan mercun telur dalam 20 bijik. Family aku jarang beli mercun bebanyak, selalu nya belah bapak aku, pakcik sedara aku yang aku panggil Acik; dia yang selalu beli mercun.. memacam la such as mercun gasing, mercun ketupat, telur, naga, pop pop etc. Kalau belah mak aku pulak, pakcik sedara aku yang aku panggil Chor; dia yang selalu beli mercun... biasanya mercun yang dia ada best best sebab.. aa.. sebab entah wakakaka..... tapi apa yang dia slalu dapat memey syok laa, biasa dia bawak balik mercun bola, mercun telur, naga, gasing, mercun alien(rare), bunga api untuk bebudak main, mercun papan, mercun ketupat, rocket jenis letup atas dengan rocket jenis letup atas jalan..

Rocket letup atas jalan:

Rocket ni jenis letak atas jalan, di nasihatkan supaya letak atas jalan yang luas dan takde kereta, bakar pastu baik lari...... dok la atleast 15 meter dari rocket tu sebab dalam 5-6 saat dia akan meletup tanpa terbang... terus meletup woo.. best gak la cantik.. lebih kurang macam rocket yang terbang then meletup tu bezanya cuma tak terbang terus meletup.

Mercun alien:

Haa yang ni aku rasa rare lah, bagi aku rare sebab jarang  siot jumpa. Mercun ni biasa nya lebih kurang macam mercun gasing, bezanya gasing bakar -> baling -> pusing2 -> meletup.
Kalau mercun alien ni pulak bakar -> baling -> pusing2 -> terbang ->  meletup.
Pastu mercun alien ni biasanya api warna hijau, time pusing pun nampak api hijau .. memang style gila.. jarang jumpa.

So, sampai sini je dulu update blog pasal raya. Selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin. Those elders sorry guna 'aku'. Ni blog aku suketi la kan wakaka. Haha thanks for reading, kalau tak keberatan tekan la button 'Join this site' muahahah. kbye

No comments:

Post a Comment